donderdag 8 mei 2008

P

Portishead stond in Vorst Nationaal vanavond; een van de beste groepen van de jaren 90.
Na 10 jaar windstilte was er enkele weken geleden al hun derde studio album: Third en vandaag dus hun optreden in Vorst. Het was van de eerste noot duidelijk dat ze nog altijd even straf zijn als 10 jaar geleden. Ik heb Portishead maar 1 keer live gezien op Pukkelpop, dat was toen straf, maar wat ik vanavond heb gezien was zo mogelijk nog straffer.

Ze begonnen met de eerste twee nummers van de nieuwe CD om dan Mysterious van Dummy in te zetten. Het publiek reageerde zeer enthousiast, van in het begin eigenlijk. Zelden meegemaakt dan een publiek al zo opgewarmd is voordat een groep een noot heeft gespeeld.

Het hele concert werd mooi afgewisseld met nummers van de nieuwe CD en klassiekers, vooral dan uit Dummy; Glory Box, Sour Times, een prachtig sober Wandering Star, maar ook Cowboys en Humming van de tweede CD; Portishead. Machine Gun, de fantastische nieuwe single was een volgende hoogtepunt en het publiek slikte het allemaal moeiteloos.
Na 70 minuten was het gedaan en de bissen begonnen dan met Threads van de nieuwe CD, dan het prachtige Roads en tenslotte We Carry On.

De zaal was uitzinnig ondertussen. Iedereen die er was heeft een geweldig optreden gezien. Portishead is emotie, is intens, is mooi. Beth Gibbons is zot, sociaal gestoord, onhandelbaar, teveel drank, drugs en dus ook zo rock 'n roll.... en dan die stem!!!

Wat ik vanavond gezien en gehoord heb, was subliem, fantastisch, super geweldig,.... ik heb er geen woorden voor..... Humo heeft ooit eens gekopt: 'Madonna is God' maar Portishead is de God van de nacht, een donkere nacht!!
Btw het geluid in Vorst was zeer goed!
Het enige dat ik jammer vond, is dat ze niet de 'ontaarde' versie van Sour Times hebben gespeeld, maar voor de rest niets dan lof!!!
Chokri, Eppo als jullie nog een headliner nodig hebben op Pukkelpop, ik heb slechts 1 advies; ik wil Portishead nog een keer terug zien......

2 opmerkingen:

Nico zei

Nu maakt ge mij helemaal jaloers. Het was helemaal niet goed. Gek. Het was een droom. Een fantasie. En als de Chokri luistert dan ga ik mee. Lang leve Pukkelpop.

yves de brabander zei

grrrr
nog eene die jaloers is
doeme toch en enkel nie geweest omda'k die venue haat :)

xx